Kugler


Feltűnt egy Facebook csoportban egy kérdés: "Mit főztél életedben először?"
Elkezdtem gondolkodni. Ami beugrott, hogy én nem főztem, hanem sütöttem először (jó, jó a számtalan korábbi rántottát, most engedjük el).
Pontosabban, sütni próbáltam, de nem jött össze. Mit? Kuglert. Miért? Na ez egy kisfiú zavaros története. Fura dolgok összekapcsolása.
Lehettem vagy 10 éves.
A dolog valahol ott indult, hogy valaki hozott Bécsből egy doboz Sacher mignont (pont ilyet a képen).


Én ezt, gondolom József Attila verse miatt összekevertem fejben a Kuglerrel.
Fejembe vettem, hogy megsütöm otthon. Már akkor is imádtam meglepetéseket okozni és alapvetően autodidakta módon tanultam.
Na, egy délután kerestem egy Kugler receptet. Akkor persze nem igazán tudtam a Kugler háttértörténetet és egy Kugler torta receptet szedtem elő.
Miután fogalmam sem volt a piskóta sütés alapjairól, ez nem is jött össze. Amikor édesanyám hazajött, ő hozott ki valamit az elkövetményemből.
Ezzel, hosszú időre el is engedtem a sütés-főzést.
Most, amikor ez bevillant, körvonalazódott is egy terv a fejemben. Kavarjuk össze a dolgokat, kicsit másképp, mint ahogy ezt gyerekként tettem.
Szóval elővettem a Kugler torta receptet, és mignon-t csináltam belőle. Ehhez, kapóra jött egy pont aktuális Bécsi kirándulás, így a fotókhoz eredeti Sacher mignon is került (azokat nem én csináltam. :-D)
Ha érdekel a Kugler háttértörténet, itt van róla egy rövid cikk: https://ng.24.hu/kultura/2008/11/13/milyen_edesseg_a_jozsef_attila_altal_vagyott_kugler/

Forrás:

még pár ötlet a fondánhoz:

Hozzávalók:

A tésztához:

  • 100g Kristálycukor - 7 csapott evőkanál, így talán egyszerűbb számolni vele. Értem én, hogy porcukrot írtak, de utálok dolgozni vele és a tésztához nem is kell.
  • 7db tojás
  • 250g Darált mandula - mandulalisztet használtam - gondolom ezért lett világos a piskóta

A krémhez:

  • 200g puha vaj
  • 150g porcukor - ide az kell, hogy ne ropogjon a fogad alatt
  • 80g étcsokoládé
  • 80ml víz

A cukormázhoz:

  • 500g kockacukor - most kristálycukorból volt, mert lusta voltam külön ezért boltba menni
  • 175ml víz
  • 1 ek 20%-os ecet
  • 2 tk cukrozatlan kakaópor

Elkészítés:

  1. A tojásokat ketté választjuk  a cukor 2/3 részével a fehérjéből kemény habot verünk majd  a tojássárgákat  a maradék  cukorral kikeverjük.
  2. Óvatosan összeforgatjuk a tojás habokat miközben a  darált mandulát is hozzáadjuk. Gyakorlatilag piskóta tésztát készítünk avval a különbséggel, hogy mandulával helyettesítjük a lisztet.
  3. Lapos nagyméretű tepsibe öntjük a tésztát, egyenletesen elterítjük benne. Én a tepsi aljába tettem egy szilikonos sütőpapírt, alá meg minimális vajat. Így nem gyűrődik össze és nem mászkál el.
  4. 180°C sütőben 30 percig sütjük. Gyanítom, 20 perc kellett volna neki, mert elég száraz lett elsőre. Kb. 2cm vastag lapot kapunk, így a vízszintes vágással nem kell bénázni.
  5. Kiborítjuk a kihült tésztát, lehúzzuk a papírt az aljáról és három egyenlő részre vágjuk.
  6. Az apróra tört vagy reszelt csokoládét feloldjuk a meleg vízben, gőz fölött  és megvárjuk amíg kihűl. Közben a vajat a cukorral habosra keverjük majd apránként hozzáadjuk a kihűlt folyékony csokoládét.
  7. Evvel a krémmel töltjük meg a tortalapokat, úgy, hogy a krémet két részre osztjuk. A tetejére és az oldalára nem kell, mert oda a cukormáz kerül.
  8. A tetejét vékonyan megkenjük lekvárral, hogy a tészta majd ne szívja be a cukormázat.


    Igen, tudom, hogy krém van a tetején. Hülye döntés volt, azért sincs a receptben

  9. Az elkészült "tortát" 5-6 órára a mélyhűtőbe rakjuk.
  10. Egy edényben összeforraljuk a cukrot és a vizet, egy kanállal időnként megkavarva
  11. Amikor elkezd forrni egy vizes szűrővel lehalásszuk a habot. Egy víztiszta bugyogó folyadékot kapunk.
  12. Hozzáöntjük az ecetet, közepes lángon, (ne nagyon lobogjon) 115°C-ig forraljuk. Közben érdemes egy vizes ecsettel az edény falára felcsapódott cukrot lehúzni, hogy ne maradjanak benne cukorkristályok.
  13. Amikor elérte a 115°C-ot átöntjük egy fém keverőtálba, esetleg egy nagyobb tálban vízfürdőbe is tehetjük, hogy kicsit gyorsítsunk a folyamaton.
  14. Egy kézi habverővel kavargatva lehűtjük a masszát. Közben elkezd kifehéredni.
  15. Amikor már fehér, de még folyós, alaposan beledolgozzuk a kakaóport.
  16. Kivesszük a sütit a mélyhűtőből és 5x5cm-es kockákra vágjuk.
  17. Egyesével két kanál segítségével bevonjuk a kockákat a mázzal. Úgy, hogy az egyik kanálba tesszük a mignon kockát a másikkal rácsorgatjuk a mázat a keverőtál felett, hogy a tálba csöpögjön vissza a maradék. Az elkészült mignonokat rácsra tesszük, hogy le tudjon csöpögni a felesleg.
  18. A kész mignonok mehetnek a hűtőbe, hogy megszilárduljon a máz és kiolvadjon a süti.

A valóság:

A mignonok szakértő kritikája:
"A máz édessége szépen ellensúlyozza krém enyhén kesernyés ízét"

A szerző megjegyzése önmagának:
"legközelebb ne felejtsd ki a krémből az egész cukormennyiséget te marha!"

Szépen felfőztem a cukrot a mázhoz, majd a 115°C-os cukrot átöntöttem egy tálba, hagytam hülni és egy kézi habverővel lassan kavargattam. Ahogy a nagykönyvben meg van írva, elkezdett fehéredni. Hozzáadtam két teáskanál kakaóport elsősorban színezni. Azt is elkevertem, tökéletes állagúnak tűnt az egész (egyébként az is lett).
Kivettem a mélyhűtőből az elkészült sütit és elkezdtem körben levágni a széleit az ujjamat. Futás a fürdőszobába, bekötöztem. Mire végeztem a cukormáz beton állagúvá szilárdult, a fürdőszoba meg vérben úszik. Felvágtam a mignonokat, majd visszaraktam a cukormázat gőz fölé, hogy visszaolvadjon.
Persze túl meleg lett. Nekiálltam nyakonönteni a mignonokat. Amikor már minden úszott a cukormáztól, a mignonok tetejéről az olvadt krém is elkezdett lefolyni (irtó hülye ötlet volt a krém a tetejére, lekvár helyett) elkezdett csörögni a telefon és nem hagyta abba. Persze nem vettem föl, folyt a cukormáz, üvöltött a telefon. Na a mignonok fele el is készült. A másik fele a mélyhűtőben. Holnap, majd rögtönitélő bíróság dönt a sorsuk felett.
Ami elkészült, azoknak fotómodell válogatót tartok, majd ha lehültek.
Azon gondolkozom, hogy katasztrófa turista látogatást szervezek a konyhámba, erős idegzetűeknek.

U.I.: Azt gondolom, ezzel a cuccal tartoztam magamnak, vagy negyven éve. Ha leszámolom a bénázást, sincs annyi ebben a receptben, hogy újra megcsináljam és tökéletesítsem. A cukormáz, az más kérdés. Az jön felem tovább. Lesz itt még mignon.

Megjegyzések